Wat gebeurt er wanneer een ambachtsstudio en een designer samen een grensverleggend experiment aangaan? In het project Duos en Résonances verkende Studio Artglas samen met designer Frederik Delbart de mogelijkheden van glas-in-lood in een hedendaagse context. Het resultaat, ARCHIVE: Luminous Layers, is een frisse interpretatie van het ambacht, waarin licht, gelaagdheid, reflectie en de unieke groene tint van het glas een cruciale rol spelen.
Van ideeën naar realiteit
Binnen Studio Artglas leeft al langer de drang om traditionele technieken te vernieuwen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. “Het idee was niet alleen om iets unieks te creëren, maar ook om de grenzen van glas-in-lood te verkennen,” vertelt Frederik, die in 2018 Belgian designer of the Year werd. “Toen de mogelijkheid zich voordeed om binnen Duos en Résonances samen tgee werken, begon een intensief proces van experimenteren.”
“Werken met designers betekent vaak geconfronteerd worden met ideeën die in eerste instantie onmogelijk lijken,” zegt John. “Maar dat is net de uitdaging: zoeken naar wat wél kan, ook al heeft glas-in-lood zijn fysieke beperkingen.” In de studio werd uitgebreid getest en gezocht naar nieuwe toepassingen voor de technische realisatie.


Grenzen verleggen
De dialoog tussen ontwerp en ambacht stond centraal in dit project. “Ik wilde de bekende beperkingen van glas-in-lood doorbreken,” vertelt Frederik. “Waar het altijd vast in de ruimte staat, wilde ik het nomadisch maken. Waar het vaak gekleurd is, wilde ik het pure glas tonen. Waar het meestal naast elkaar staat, wilde ik het boven elkaar plaatsen.”
Dit betekende een nieuwe manier van denken binnen Studio Artglas. “De technische uitdaging lag in het vinden van innovatieve toepassingen voor traditionele technieken,” zegt John. “Hoe kunnen we de wildste ideeën vertalen naar uitvoerbare, maar verrassende resultaten?”


De tentoonstelling
Na maanden van experimenteren, testen en aanpassen, werd het resultaat tentoongesteld bij MAD Brussels. “De objecten zijn exact geworden wat we in gedachten hadden,” zegt Frederik. “De interactie tussen glas, licht en staal is poëtisch en komt prachtig tot zijn recht in de ruimte.”
John vult aan: “Het was een intensief proces, maar dankzij de samenwerking tussen designer en ambachtslui hebben we iets neergezet dat echt vernieuwend is binnen de wereld van glas-in-lood. Dat is precies wat we binnen Studio Artglas nastreven.”


Toekomstperspectief
Met de succesvolle afronding van dit project blijft Studio Artglas inzetten op innovatie en samenwerkingen die het ambacht uitdagen. “We blijven verkennen hoe glas-in-lood zich kan ontwikkelen binnen hedendaagse toepassingen,” zegt John. Daarnaast wordt onderzocht hoe ARCHIVE: Luminous Layers verder gepresenteerd kan worden, zowel op tentoonstellingen als in kleinere oplages.
ARCHIVE is nog te bewonderen in Brussel tot 22 februari 2025 bij MAD Brussels.